HEMA voert strijd tegen voedselverspilling fors op tijdens eindejaarsperiode

98 Belgische HEMA winkels bieden overschotten feestproducten aan op de Too Good To Go-app

Woensdag 14 december 2022 - Jaarlijks verkoopt HEMA zo’n 4000 ton pepernoten en chocoladeletters. Vanaf nu gaat er zo goed als niets meer van dat populaire lekkers van de eindejaarsperiode verloren. De retailer slaat de handen in elkaar met de populaire app Too Good To Go. Daarop kunnen consumenten producten die bijna de houdbaarheidsdatum overschrijden of die niet meer verkocht worden aan een lagere prijs kopen. Eerder dit jaar lanceerde HEMA met Too Good To Go zeer succesvol een pilootproject in de winkel in Turnhout. Vandaag breidt HEMA de samenwerking gedurende de eindejaarsperiode uit naar 98 Belgische winkels over het hele land. De eerste cijfers zijn alvast erg positief.

Alleen al tijdens het pilootproject met Too Good To Go in Turnhout redde Hema 115 maaltijden en bespaarde het 287,5 kilo CO2e. Nu de samenwerking uitgerold wordt over heel België in 98 winkels zal een veelvoud aan eindejaarsproducten niet verspild worden, waardoor HEMA de CO2 voetafdruk verder kan verbeteren. Op de eerste dag redde de Too Good To Go gebruikers al 1069 pakketten: 100% van wat werd aangeboden, werd gered.

“We zijn bij HEMA vastberaden om de strijd tegen voedselverspilling een versnelling hoger te schakelen. Het is een collectief engagement dat we met onze klanten en medewerkers aangingen, en nu verder landelijk uitbreiden tijdens de eindejaarsperiode. De wetenschap dat we tijdens de decembermaand geen eten teloor laten gaan en de eerste veelbelovende resultaten stemmen ons extra feestelijk en smaken naar meer aanbiedingen via Too Good To Go op andere momenten zoals de lente. Wordt dus zeker vervolgd!”, aldus Carla Velghe, Country Director België bij HEMA. ​

Hoe werkt de Too Good To Go app met HEMA?

De Too Good To Go app is zeer gebruiksvriendelijk. Concreet ziet de consument op de app op de kaart of in de lijst met de deelnemende HEMA winkels wat de vestigingen in de buurt aan eindejaarsproducten aanbiedt. Vervolgens bestelt en betaalt de gebruiker de bestelling rechtstreeks in de app en haalt die vervolgens op - in de gekozen HEMA winkel. Het aanbod op de app is afhankelijk van wat er die dag niet verkocht werd. Iedere bestelling is dus een verrassing. Een win-win-winsituatie voor HEMA, de klant én het milieu.

Meer informatie:
Sam Jaspers
e-mail: sam@upragency.com
gsm: +32 499 28 34 00

Over Too Good To Go

Opgericht in Denemarken in 2016 en gelanceerd in België op 1 maart 2018, stelt de app van Too Good To Go iedereen in staat om de strijd tegen voedselverspilling aan te gaan door handelaren en consumenten te verbinden met elkaar via het platform.

Too Good To Go is de grootste community in Europa, de VS en Canada, die de strijd tegen voedselverspilling actief aangaat. Meer dan 171.000 partners en 65 miljoen consumenten verspreid over 17 landen. Samen hebben ze al meer dan 166 miljoen maaltijden van de vuilnisbak gered.

In januari 2020 werd het bedrijf officieel een gecertificeerde B Corporation en sloot het zich aan bij meer dan 2.600 sociaal- en milieuverantwoorde organisaties, die een positieve, actiegerichte verandering willen verwezenlijken.

Iedereen inspireren en engageren in de strijd tegen voedselverspilling is de missie van Too Good To Go. Dit vertaalt zich in het oprichten van een wereldwijde beweging om voedselverspilling onder de aandacht te brengen. Too Good To Go zit in op 4 pijlers: gezinnen, bedrijven, educatie en politiek. toogoodtogo.be

Laurine Poortmans

e-mail: lpoortmans@toogoodtogo.be

gsm: +32 473 62 82 66