HEMA organiseert noodopvang voor kinderen van werknemers

Tijdens de afkoelingsweek van het lager onderwijs, van 20 tot en met 24 december, organiseert winkelketen HEMA noodopvang voor de kinderen van haar medewerkers in filialen over heel het land. De vraag naar ondersteuning is enorm groot bij het personeel. Met het initiatief zorgt HEMA ervoor dat werknemers met jonge kinderen geen werkonderbreking hoeven te nemen vlak voor de feestdagen. De opvang blijkt een schot in de roos.

Heel wat ouders moeten plots een week extra opvang voorzien voor hun kind, naast de twee weken ‘normale’ kerstvakantie. Zeker voor winkelmedewerkers is dat een grote opgave, aangezien thuis werken onmogelijk is. In alle filialen van HEMA in België zijn daarom deze week per dag maximaal 5 kinderen van medewerkers welkom, op voorwaarde dat ze ouder zijn dan 8 jaar. “We ontvangen kinderen van medewerkers die geen symptomen hebben, een negatieve test aflegden en geen hoog risicocontact  hadden. De kinderen ontvangen een HEMA speelgoed- en knutselpakket van de winkelverantwoordelijke en de werkende mama’s en papa’s mogen op elk moment van de dag een kijkje gaan nemen bij hun kind.”, vertelt Carla Velghe, Country Director HEMA Belux.

Gesloten restaurants als opvang

Voor ouders die in filialen werken met minder ruimte, maar die toch graag hun kind willen meebrengen, probeert HEMA flexibel te zijn. Indien mogelijk, krijgen voor de dag waarop ze hun kind meebrengen een ander filiaal in de buurt toegewezen als tijdelijke werkplek. Zo zijn er veel HEMA-restaurants momenteel gesloten. Kinderen die meekomen naar de winkel hebben daar genoeg plaats om zich uit te leven.

“We merken dat onze werknemers het jammer vinden om nu thuis te moeten blijven, maar het opvangprobleem is erg groot. Het is een drukke, maar leuke periode in onze winkels, dat voelen de kinderen ook, dus dit is een fijne noodoplossing. Wij staan achter ons personeel en willen ondersteuning bieden”, legt Carla Velghe uit.

Zorg dragen voor elkaar

Al sinds het prille begin van de pandemie neemt het management van HEMA verscheidene initiatieven om de werknemers te betrekken bij het bedrijf. En die lonen duidelijk.

In mei 2021 werd een enquête1  afgenomen bij de werknemers waaruit bleek dat 86% van de HEMA medewerkers zich betrokken voelt bij het bedrijf. Daarnaast gaven 3 op 4 werknemers aan  dat er aandacht is voor hun welzijn binnen de werkomgeving.

“HEMA hanteert een open bedrijfscultuur: alles is bespreekbaar. Onze werknemers komen graag werken en bruisen van energie. Met initiatieven als de kinderopvang trachten we het leven makkelijker, leuker en beter te maken. Dat doen we elke dag voor onze klanten, maar ook voor onze werknemers”, besluit Carla Velghe.

1Sensoren enquête afgenomen bij de HEMA medewerkers door Attentia

Persberichten in je mailbox

Over HEMA

HEMA onderscheidt zich sinds bijna 100 jaar door een eigenzinnig productaanbod met herkenbaar HEMA-design, hoge kwaliteit en qua prijs toegankelijk voor iedereen. De keten startte haar internationale expansie in 1984 met de opening van een eerste Belgische winkel in Turnhout. Vandaag telt HEMA bijna 100 winkels in ons land, waarvan een flagshipstore in Brussel en in Antwerpen. Meer info op www.hema.com/nl-be